PRESSKLIPP

Dagens Nyheter 1 sep 2014

Dagens Nyheter 1 sep 2014

Sällsam mystik på Charlottenburg

På väg från tunnelbanan till Charlottenburgs gård i Solna passerar man såväl väghinder i form av stora fotbollar som den lilla ”AIK:s park”. I Solna finns inget utrymme för någon annan kultur än läktarkulturen. Men mirakulöst nog har konstnärerna Joakim Forsgren och Mikael Goralski lyckats skapa en konstnärlig frizon i den gustavianska herrgården Charlottenburg. Bland de mer än 70 deltagarna i ”Restaurering av inre rum” (visas tom 7/9) finns såväl etablerade namn som Karin Mamma Andersson och Jan Håfström som mer okända, yngre konstnärer.

Verken visas både i den omgivande parken och i själva herrgårdsbyggnaden, som till vardags inrymmer Solna hembygdsförening. De samtida verken interagerar med de brokiga, befintliga samlingarna i en dialog som gör besökaren osäker på vad som är vad. De kortfattade verklistorna vid dörrarna hjälper knappast.

Men det är just den osäkerheten som gör utställningen så sällsam, så mystisk, så briljant. De konstnärliga hierarkierna mellan känd och okänd, död och levande, bra och dålig upplöses, i stället befinner man sig i ett flöde bortom tid och rum.

Ska man ändå nämna några verk så får det bli Lukas Marxts och Mattias Bäcklins vitt skilda videoverk – den förra har gjort en film där en motorbåt skapar en malströmsliknande virvel på en sjö i ett alplandskap, medan den senare har lagt dialogen från Stefan Jarls ”Dom kallar oss mods” över bilder från Brian De Palmas ”Scarface”. Titeln? ”Jarlface”, förstås.

Fredagens öppning var mer av en social happening än en traditionell vernissage – en tendens som lär fortsätta under den korta tid denna myllrande och generösa utställning varar.

Bo Madestrand


Mitt i Solna 2 sep 2014Mitt i Solna 2 sep 2014

Kristi brud möter Karl XII på udda konstutställning

Se målningar av Kristi brud, läs Karl XII:s gamla telefonklotter eller möt Anne Franks reinkarnation.

Eller varför inte stadsvandra i Christer Petters­sons fotspår tillsammans med Gert Fylking.

Utställningen ”Restaurering av inre rum” på Charlottenburgs gård i Solna får sägas ha ett rejält udda utbud.

På utställningen som pågår till den 7 september kan man även bland mycket annat möta Solnas Leonardo da Vinci och se konst från det mytomspunna Edelweissförbundets lokaler.

Enligt arrangören Mikael Goralski är utställarna en salig blandning av ”religiösa fanatiker eller folk som har det som stilgrepp”.

En av de mest kända konstnärerna som deltar är Karin Mamma Andersson.

– Hon har med en installation, ett helt unikt verk som hon skapat för den här utställningen och som visas för första gången, berättar han.

Även Åsa Waldau, mer känd som Kristi brud från Knutby, är med.

– Hon deltar med två väldigt fina målningar som kan sägas vara en flickrumsvariant av Strindberg. Hon kommer ganska nära faktiskt.

På utställningen finns också något så kuriöst som originalanteckningar från seanser där människor tagit kontakt med Karl XII, och den gamle krigarkungens eget ­”telefonklotter”.

Även Christer Petterssons boots visas upp.

Ett stenkast från Charlottenburgs gård ligger nämligen Östervägen 18, huset där Christer Pettersson växte upp. Den 4 september tar Gert Fylking med dem som vill på en vandring i hans fotspår.

– Min tanke är att visa lite av Christer Petterssons göranden och låtanden. Berätta anekdoter om honom. Folk är väldigt nyfikna, säger Gert Fylking.

Max Lind

http://www.mitti.se/kristi-brud-moter-karl-xii-pa-utstallning/


Faangst.com 5 sep 2014

Tiden som vi känner den upphävd i Solna

”Den som har ett öppet sinne befinner sig redan i paradiset.” Jag kom att tänka på det gamla talesättet när jag i eftermiddags gick omkring på Joakim Forsgrens och Mikael Goralskis unika utställning på hembygdsgården Charlottenburg i Solna, ”Restaurering av inre rum”.

Inte för att den är gullig. Tvärt om. Den före detta grannen Christer Pettersson spelar en stor roll, bland annat är hans boots utställda i en glasmonter. Och i trädgården ligger ett våldsutsatt kvinnolik under äppelträden.

Men det ena har fått ge det andra, och resultatet är häpnadsväckande. Forsgren&Goralski började med hembygdsgården, som är en levande del av utställningen, det går ofta inte att avgöra vad som är original och ditsatt, och ett av de mest spännande rummen är en installationsfantasi om Charlotte, som gav gården dess namn. Sen bjöds vissa in, många enskilda konstverk är enormt bra, till exempel en platsspecifik installation av Karin Mamma Andersson. Solna kommun tillhandahöll ur sina samlingar verk av Baertling, Dick Bengtsson, Helmer Osslund, Arne Jones.

Ena grannen bidrog med ett rum där det spökar, en annan med en fruktskulptur. Det ockulta är djupt närvarande, framför allt genom en maffig presentation av spiritistföreningen Edelweissförbundet, inklusive det enda bevarade konstverket av Karin Görings hand.

Det är helt enkelt som om den linjära, färdigtolkade tiden har stängts av och en annan, messiansk tid har inträtt. Som har en dörr öppen åt det namnlösa våldet, och en annan åt den gränslösa fröjden, till exempel representerad av nygjorda målningar av Åsa Waldau, känd från Knutby.

Utställningens sista dag är söndag den 7 september, så skynda!

John Swedenmark

http://faangst.com/2014/09/05/tiden-som-vi-kanner-den-upphavd-i-solna/


10 sep 2014

RESTAURERING AV INRE RUM

Det har varit lite klent med aktiviteten på denna sida, mitt fokus har det sista året legat på att utveckla mitt företag och tiden har inte riktigt funnits för att skriva något. Även om denna blogg tydligen har tenderat att utvecklats till konst och kulturkritik så har jag helt enkelt inte heller hittat något vettigt att skriva om. Jag tänkte länge skriva euforiskt om hur kulturdepartementet beslöt sig för att slänga ut Lena Rahoult med pottvattnet från ARKDES. Enligt uppgifter så handlade det om ekonomi. Eller rättare sagt total avsaknad av sans och vett då departementet fullkomligt öst pengar över ARKDES. Vilket jäkla namn förresten… bara namnbytet gick lös på några miljoner. Men Raholut lär väl dyka upp någon annanstans, säker i någon styrelse; Konstnärsnämnden, eller i något insynsråd. Bevare oss väl.

Konstvärlden ser annars ut som vanlig, inte mycket som sticker ut och väcker känslor, förutom RESTAURERING AV INRE RUM i och kring Charlottenburg i Solna. Jag har tidigare skrivit om Kosmisk Kastrering, kurerat av konstnärerna Joakim Forsgren och Mikael Goralski. Det verkar som att vad de än gör så blir det extra av allt som jag gillar. I RESTAURERING AV INRE RUM snokar man upp alternativa minnen och blandar dem i en osalig röra som skapar en alternativ uppfattning av samtidshistorieskrivningen

Konstnärerna/kuratorerna lyfter fram konstnärliga stickspår som genom intuitiva kopplingar blir till en omstörtande verksamhet där den lilla och den stora människans verksamheter får helt nya sammanhang och kvaliteter. För att närma sig en förklaring av vad det handlar om ser jag det vackra i att bjuda in Åsa Waldau att visa några små målningar, vilka dessutom inte alls är dåliga. Men hur bra konstnär hon än är eller kan bli kommer aldrig att spela någon roll då hon är och alltid förblir Kristi brud. I samma rum hänger ”90 grader Dick Bengtsson”. Solna kommun köpte in ett collage 1989 från konstnärens utställning vid Humlegården i Stockholm. (En utställning som jag väl kommer ihåg eftersom jag tyckte det var så förbaskat dåligt…) Collaget som har hängt på biblioteket under alla åren har visat sig hänga ett kvarts varv fel, därav namnet. Denna vridning beskriver också på ett poetiskt sätt Waldaus närvaro i rummet. Men även Pizzeria Nirvanas ägares fruktdjurstilleben mitt i rummet beskriver på ett bra sätt vad det handlar om. Historien berättar om att Nirvana tyvärr inte kunde husera vernissagepubliken men under diskussionerna med pizzans ägare framkom att denne varje jul gjorde ett fruktdjurstilleben. Mitt i rummet tronar nu detta stilleben upp sig med en svärm av kalasande fruktflugor omkring sig. Liksom en andlig närvaro utanför mänsklig kontroll.

Hela utställnigne styrs för övrigt av en inre logik byggd av intuitioner och uppsnappade berättelser, den ena ger det andra och länkas vid varandra. Att Fylking i utställningens pedagogiska del berättar samtidshistoria med hjälp av en stadsvandring i Christer Petterssons fotspår är inte bara genialt utan ett alternativt folklivsminne som ger lite perspektiv på en annars snabbt förmörkad generell och i övrigt svepande historieskrivningen. En bisak lika viktig som något annat i sammanhanget är att en besökande Horace Engdahl berättar att han i ungdomsåren såg upp till den verbala och konstnärlige Christer Pettersson, (de gick i samma klass…) han var inte bara var en jävel på uppsatser han mördade dessutom Palme…  skevbilder, halvsanningar och mänskliga misstag lyfts fram och presenteras som de är i ett hopkok som skulle få af Klintberg att gå ner i brygga. Det här är helt enkelt fantastiskt bra nutidshistoria i maskopi med -och ibland maskerad till konst. Inte lite VAVD edition om ni nu kommer ihåg dem.

Slutligen vill jag tacka Joakim och Mikael för att ni återgett konsten en av dess viktigaste uppgifter nämligen att inspirera och fördjupa meningen med vardagen och i dess förlängning livet.

Anders Boqvist

http://andersboqvist.blogspot.se/2014/09/restaurering-av-inre-rum.html

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s